Op donderdag 13 december 2018 heeft Amnesty groep Nuenen weer een filmavond gehouden in samenwerking met Theoscoop.

De film Difret werd vertoond ,deze film vertelt het indrukwekkende verhaal over de ontvoering en verkrachting van het 14 jarig meisje Hirut.

Dankzij de rechtszaak tegen Hirut is het huwen na ontvoering nu strafbaar in Ethiopië en de wettelijke leeftijd om te mogen huwen in dit land op 18 jaar vastgelegd .

Selma

Op 14 december 2017 vertoonde de Werkgroep Amnesty Nuenen in samenwerking met de Regenboogkerk de film SELMA.
Ongeveer 30 mensen hebben deze indrukwekkende film bekeken. Een waargebeurd verhaal over een belangrijke episode uit de burgerrechtenstrijd van Martin Luther King.

selma

Over de film

In 1965, ruim een eeuw na de Amerikaanse Burgeroorlog, barsten in de staat Alabama diverse protesten los. De Afro-Amerikaanse bevolking eist stemrecht voor minderheden in Amerika. De spanningen lopen hoger op na de dood van een jonge Afro-Amerikaan en de arrestatie van de Afro-Amerikaanse Annie Lee Cooper (Oprah Winfrey) en explodeert wanneer de protestmars van het stadje Selma naar de hoofdstad Montgomery eindigt met bruut geweld en de boeken ingaat als Bloody Sunday. Ze laten het er echter niet bij zitten. Onder leiding van Martin Luther King, Jr. (David Oyelowo) ontstaat één van de grootste protestmarsen ooit. Een paar maanden later introduceert de president een nieuwe wet, waarin gelijkheid van stemrecht wordt vastgelegd. Selma is een indrukwekkend waargebeurd verhaal over een strijd die leidde tot één van de grootste historische overwinningen in de Amerikaanse geschiedenis.

Op woensdag 21 december 2016 heeft Amnesty groep Nuenen samen met Theoscoop in de regenboogkerk een filmavond gehouden. De vertoonde film was : “Vergeet mij niet”

Deze film gaat over een Katwijkse school waar kinderen van een naastgelegen asielzoekers centrum les krijgen.

Bij de inleiding werd het volgende gedicht van Wil Melker gelezen:

Kom en schuil maar
in mijn grijs
als zwart en wit
elkaar bestrijden
ver van huis

waar van alle kleuren
alleen het levend rood nog
als herinnering is gebleven

warm je in ontvangst
koester veiligheid
waarin angst niet
meer zal overheersen

op deze kleine plek
is rust een thuis
waaruit het nieuwe
leven kan beginnen.

Na afloop van de film is er een nabespreking gehouden.

Het was een indrukwekkende en mooie avond waarin het volgende gedicht paste:

Zwerversliefde van A. Roland Holst

Laten wij zacht zijn voor elkander, kind

Wij zijn maar als de bladeren in de wind
En wat de wind wil zullen wij nooit weten:
En daarom- voor wij elkander weer vergeten –
Laten wij zacht zijn voor elkander, kind.